معرفی استاندارد ISO17025

استاندارد ISO/IEC 17025 توسط کميته ارزيابي انطباق ISO(CASCO) تهيه شده است. براي آزمايشگاههايي كه قصد دارند وجود يك سيستم كيفيت، صلاحيت فني و توانايي توليد نتايج فني معتبر را اثبات كنند، اولين ويرايش اين استاندارد شامل تمامي الزاماتي ميشد كه آنها بايد برآورده نمايند. ويرايش دوم اين استاندارد ۱۷۰۲۵:۲۰۰۵ ISO/IEC ، ويرايش اول را كه از نظر فني بازنگري شده بود، منسوخ كرده و جايگزين آن گرديد.

بكارگيري اين استاندارد بين المللي تشريك مساعي ميان آزمايشگاهها و ساير مراجع، مشاركت در تبادل اطلاعات و تجارب، هماهنگ سازي استانداردها و روشهاي اجرايي را تسهيل ميكند. آزمايشگاه هايي که الزامات ايزو ۱۷۰۲۵را برآورده نمايند، خودبه خود الزامات استانداردهاي ايزو ۹۰۰۱ را نيز برآورده خواهند نمود. در صورتي که آزمايشگاهها الزامات استاندارد ايزو ۱۷۰۲۵را برآورده نمايند و توسط مراجعي که داراي موافقت نامة شناسايي متقابل با مراجع هم تراز خود در ساير کشورهاي استفاده کننده از اين استاندارد هستند، تأييد صلاحيت شوند، پذيرش نتايج آزمون و کاليبراسيون کشورها آسان خواهد شد. به کارگيري اين استاندارد همکاري بين آزمايشگاه ها و ساير سازمانها را تسهيل و به تبادل اطلاعات، تجارب و نيز هماهنگ کردن استانداردها و روشهاي اجرايي کمک ميکند.

اين استاندارد شامل دو بخش الزامات مديريتي و الزامات فني ميباشد. الزامات مدیریتی الزامات مرتبط با مدیریت صحیح را مشخص می کند و الزامات فنی شامل الزاماتی است که صلاحیت فنی آزمایشگاه را برای انجام آن دسته از آزمون ها و یا کالیبراسیون هایی که در آزمایشگاه انجام می شوند مشخص می نماید.برآورده شدن اين دو به معني داشتن صلاحيت بر اساس ايزو ۱۷۰۲۵ است. هر يک از اين موارد داراي روشهاي عملياتي و اجرايي خاص خود و رويه هايي ميباشد که هر آزمايشگاه ملزم به رعايت آن در چارچوبهاي تعريف شده ميباشد.